Partia Poalej Syjon chciała świeckich i demokratycznych gmin żydowskich w diasporze oraz utworzenia w Palestynie socjalistycznego państwa żydowskiego.

W spisie powszechnym z 1931 r. odnotowano 3 113 933 Żydów mieszkających na terenie II Rzeczypospolitej. Żydzi polscy w okresie międzywojennym pozostali w większości wierni ortodoksyjnej tradycji religijnej. Nie chcieli się integrować z lokalną społecznością i łatwo ich było odróżnić z uwagi na odmienny strój. Tworzyli składający się z gmin Związek Religijny o charakterze publicznoprawnym. Pomimo częściowej sekularyzacji gminy (kahały) pozostały w znacznym stopniu instytucjami religijnymi. Także polskie władze administracyjne uważały za ważne utrzymanie takiego ich charakteru. Instrumentem ostatecznym w tej sferze był przepis umożliwiający wykluczenie z wyborów do gmin ludzi wrogich religii mojżeszowej.

Dalsza część artykułu dostępna dla posiadaczy prenumeraty cyfrowej. Wykup dostęp już za 4 zł!
Zaloguj się lub Wykup
Sprawdź Wykup
Anuluj
Pełny dostęp do treści na 7 dni za 4 zł.
Pełny dostęp do treści na 30 dni za 15 zł.
Pełny dostęp do treści na 90 dni za 40 zł.
Pełny dostęp do treści na 180 dni za 70 zł.
Odblokuj na 7 dni
Odblokuj na 30 dni
Sprawdź
Odblokuj na 90 dni
Odblokuj na 180 dni
Odblokuj
Anuluj

Facebook Comments
Poprzedni artykułModlitwy i pieniądze
Następny artykułMaryja Królowa Polski
Artur Cecuła
Teolog protestancki i publicysta. Ukończył studia na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Jest magistrem teologii ewangelickiej. Z „FiM” współpracuje od 2003 r. Jego zainteresowania koncentrują się wokół Biblii i aktualnych wydarzeń. Mieszka w Krośnie na Podkarpaciu, więc często korzysta z uroku pobliskich Bieszczadów i Beskidu Niskiego. („Guru” polskich ateistów – przyp. red.).