fot. NAC
Polsce przedwrześniowej funkcjonowały w krajobrazie politycznym wsi legalne partie rewolucyjne. Jedną z najważniejszych było Zjednoczenie Lewicy Chłopskiej „Samopomoc”.

Jako pierwsza powstała w listopadzie 1924 r. Niezależna Partia Chłopska. Działalność NPCh została zakazana przez władze administracyjne w marcu 1927 r. Jeszcze krócej istniała legalna partia rewolucyjna chłopów białoruskich – Białoruska Włościańsko-Robotnicza Hromada (1925–1927). Nieco dłużej działały dwie kolejne partie, mające wpływy głównie wśród chłopów polskich: Zjednoczenie Lewicy Chłopskiej „Samopomoc” (1928–1931) i Ukraińskie Włościańsko-Robotnicze Zjednoczenie Socjalistyczne Jedność (1928–1932), zwane w skrócie Sel-Rob Jedność. Ich odpowiednikiem w środowisku robotniczym była PPS Lewica (1926–1931). Inne partie rewolucyjne, które powstały na wsi po delegalizacji wymienionych, nie dorównywały im pod względem wpływów i zakresu działania.

ZLCh „Samopomoc” weszło na widownię ruchu rewolucyjnego na wsi po zdelegalizowaniu NPCh i Hromady. Nowa organizacja chłopska powstała w wyniku rozłamu, do którego doszło w Stronnictwie Chłopskim, kiedy ujawniło się w nim lewicowe, radykalne skrzydło. Partia początkowo przybrała nazwę „Lewica Chłopska”, a od stycznia 1928 r. – Zjednoczona Lewica Chłopska „Samopomoc”. Organizatorami jej pierwszych komórek i twórcami założeń programowych byli działacze lubelscy: Stanisław Wójtowicz i Aleksander Szymański, którzy w 1927 r. wystąpili z PSL „Wyzwolenie”. Naczelnym organem prasowym ZLCh był początkowo, wydawany w Lublinie, tygodnik „Samopomoc Chłopska” wraz z dodatkami.

Dalsza część artykułu dostępna dla posiadaczy prenumeraty cyfrowej. Wykup dostęp już za 4 zł!
Zaloguj się lub Wykup
Sprawdź Wykup
Anuluj
Pełny dostęp do treści na 7 dni za 4 zł.
Pełny dostęp do treści na 30 dni za 15 zł.
Pełny dostęp do treści na 90 dni za 40 zł.
Pełny dostęp do treści na 180 dni za 70 zł.
Odblokuj na 7 dni
Odblokuj na 30 dni
Odblokuj na 90 dni
Odblokuj na 180 dni
Anuluj

Facebook Comments
Poprzedni artykułOrganista do tankowania
Następny artykułZbawiciel i zbawienie
Artur Cecuła
Teolog protestancki i publicysta. Ukończył studia na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie. Jest magistrem teologii ewangelickiej. Z „FiM” współpracuje od 2003 r. Jego zainteresowania koncentrują się wokół Biblii i aktualnych wydarzeń. Mieszka w Krośnie na Podkarpaciu, więc często korzysta z uroku pobliskich Bieszczadów i Beskidu Niskiego. („Guru” polskich ateistów – przyp. red.).